Systemkamera

Snart kommer jag vara ägare åt en systemkamera. Kommer bli riktigt roligt att få fota igen och tänk vad inläggen kommer bli bättre med mycket bättre bilder! Men det jobbigaste med att köpa kamera är nog att hitta den rätta för mig. Jag har ingen koll alls på vad som är bra kameror och vilka som är dåliga, därför tänkte jag skriva ett inlägg om det då det finns väldigt många som har kamera och vet lite mer än vad jag gör. Först och främst tänkte jag skriva upp vad jag vill att kameran ska vara "bra på". Men det är faktiskt bara en grej som är ett måste för mig.
 
* Den ska kunna fota hästar. Alltså hästar i röresle. Det ska inte bli suddigt om man tar kort på en häst som hoppar eller om man tar kort på en häst som galopperar. Den ska även kunna fota hyfsade bilder på hästar i vatten. Alltså så ska det bli bra bilder med bra kvalité på.
 
Eftersom jag älskar att fota hästar och att jag vill ha massa bilder på mig och Calle så är det ju roligt om dom blir bra också och det är ju nästan där mitt intresse kommer lägga sig, att fota levande djur. Sen beror det säkert på hur skicklig man är med jsut sin kamera också och hur mycket man känner den osv. Men min stora fråga till er kamera-människor, vad för sorts kamera skulle passa mina behov? Tacksam för svar.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lovisa Magnusson

Egentligen hänger det inte på om kameran kan eller inte. Utan mer på vad man har för inställningar och den bakom kameran. Alla systemkameror är ska kunna fota i rörelse. Sedan finns det kameror som är bättre på det och vissa som är sämre. Vissa rekommenderas om man ska fota i rörelse och vissa inte. Jag gjorde så att jag gick in på Elgiganten och sa hur jag skulle vilja fota, motiv, miljö osv. Och då tog dom fram en kamera som dom trodde skulle passa just mig. Jag är jätte nöjd med min kamera som då är en Sony a58. Det finns en guide på den som man kan gå in och läsa om olika inställningar m.m. Jätte bra och passar både nybörjare och mer rutinerade fotografer. Sedan är Nikon ett bra märke också. Jag valde mellan en Nikon och en Sony. Men sedan fick det bli en Sony tillslut. Men Nikon 3100 och Nikon 3200 ska också vara väldigt bra och lätta. Du kan ju även gå med i gruppen på Facebook "Hästfotografer i Sverige" (tror den heter så) där kan du ställa frågor m.m. Finns många duktiga fotografer som kan svarar på frågor där. Du kan även se bilder och få reda på vilka kameror dom har. :)

Hoppas min röriga kommentar hjälpte dig något ;D
Kram!

2014-08-12 @ 17:50:18
URL: http://lovisamagnusson.webblogg.se/
Postat av: amanda

Canon Eos 550D är en riiiktigt bra kamera! Min drömkamera skulle jag nog kunna säga, men tyvärr äger jag inte en sån. Den är inte helt lika dyr som många andra kameror men visst kostar den också endel. Kvalitén på bilderna blir helt underbar och man kan även filma i HD med den. Men som Lovisa säger hänger det mesta på fotografen, inställningarna och även endel på vilket objektiv man använder :)

2014-08-13 @ 11:29:43
URL: http://hnokki.horseworld.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0